Warung Kopi Klangz: Mimpi ditarik nyawa

Monday 18 June 2012

Mimpi ditarik nyawa

i'm your nightmare by me
Lukisan kat atas ni aku saje lukis guna Paint. Kanvas tak ada. Tetikus jela jadi berus dan arang lukisan.

Aku sering mengimaginasikan apakah mimpi paling buruk yang boleh dicapai oleh minda waktu tengah nyenyak tidur. Orang cakap kalau mimpi, mesti kita akan lupa jugak. Tapi ada beberapa mimpi yang aku sampai takkan ada keinginan untuk ulang lagi. 


Aku dapat bayangkan betapa saiko kalau kita mimpi perkara yang happy dan bahagia. Sebab apa? Bayangkan dunia teletubbies yang cerah dan ceria, dipenuhi dengan segala jenis kartun, maskot, orang yang gembira dan happy. Nyanyi- nyanyi lagu. Main hullahop bagai. Barney pegang tangan kita nyanyi lagu I love you, you love me lagi. Surrender. 

Teringat, teringat, teringat.
Teringat tapi tak buat
Teringat tapi ligat tak ingat
Teringat tapi seronok yang amat
Best sangat tak beringat

Dalam 2 tahun lepas kot. Mimpi kena tarik nyawa. Ngeri! Aku mintak ampun, maaf dan taubat kat semua orang yang aku pernah buat salah even waktu tu boleh cakap dalam hati je. Sakitnya memang sakit. Tapi aku tak boleh gambarkan macam mana. Tersekat- sekat nafas. Aku mintak kat tuhan supaya bagi aku peluang untuk berubah, mintak maaf kat semua orang. Air mata aku murah gila waktu tu. Tiba- tiba aku terbangun. Badan aku berpeluh. Aku terus pergi tengok parent aku. Masih ada. Nyenyak tidur. Aku lega. Padahal takde kena mengena pun.

Sahabat handai, kawan sepermainan masa sekolah rendah, aku tanya semua tak pernah. Aku nak tanya korang pulak, pernah?

8 comments:

  1. x pernah plak mimpi mcm tu.. petanda supaya kita perlu lebih bersedia untuk hari itu kot... huhu

    ReplyDelete
  2. pernah... tapi tak de la kena tarik nyawa... mimpi mula masa tu ckj da ada dlm keranda nak di bawa ke kubur untuk di tanam.. menjerit2 ckj dlm keranda tu minta di keluarkan..

    lepas tu terus terjaga... berpeluh2 juga la badan bila bngun.. huh... ngeri betul mimpi tu..

    ReplyDelete
  3. Saya pernah bermimpi sebegitu.

    "seolah-olah ada tangan , HANYA TANGAN yang muncul dalam mimpi saya. dan saya melihat ia sedang memasuki kedalam dada saya, lalu ia memegang jantung saya. Waktu itu saya berasa pedih sgt, seolah-olah ia sedang mencabut sesuatu dan saya seolah sukar utk bernafas. Setelah saya puas usaha utk menahan sakit, pada nafas terakhir saya tu saya terus terjaga sambil mata terbeliak terbuka. lalu saya megalir air mata, dan pada waktu yg sama saya pergi utk melihat ibubapa saya dan adik beradik saya. Mereka masih tido.

    itulah saja yang dapat saya kongsi. Saya tidak tahu makna mimpi itu, tetapi saya besyukur mendpt mimpi itu.

    ReplyDelete
  4. saya pernah mimpi mcm kamu..dua kali...sy mimpi kene tarik nyawa..sgt2 takut dan menangis sambil minta ampun..then sy ckap ya ALLAH AMpunilah segala dosa yg tlah aku lakukan atas dunia ni..slepas tu ALLAH xjd tarik nyawa sy..seolah olah dy bg peluang untuk sy berubah..ble d tnue kawan..kawan pun ckp..kamu ptot bersyukur dpt mmpi itu kerana ALLAH menhingatkan kamu kematian..dan beri waktu untuk berubah..ALHAMDULILLAH..saya bersyukur.

    ReplyDelete

macam tulah baru member, tulisan yang membina memang dipuji


Feel free to condemn, just this time

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...