Warung Kopi Klangz: Cara Untuk Jimat Duit Guna Smartphone.

Sunday 17 June 2012

Cara Untuk Jimat Duit Guna Smartphone.

Nowadays, having phone is considered one of essential things in life. One phone for each person, and two and three phones still considered normal. Kalau ada lagi phone tak de colour and MMS pon, it's 2nd phone and it's torchlight phone because it's very lasak dan long lasting battery.

Smartphones.
Nak listkan pon agak banyak, but brands that considered having strong base in Malaysia for smartphones are Blackberry, Samsung, HTC, and Nokia. If we're using smartphone, internet is 1st thing that we should have. Twitter, Facebook, Tumblr, Foursquare and latest's craze, Instagram. Pantang nampak makanan, scenery yang cun, or objek yang unik sikit, semua nak Instagram. 

Well, sebab banyak penggunaan internet, syarikat telekomunikasi spt Digi, Maxis, Celcom dan U-mobile banyak sediakan pelan internet yang sepadan dengan kita. 

Sebab dah guna smartphones, internet nak kena bayar, so, rase rugilah kalau kena bayar lagi untuk call, mesej dan sebagainya. 

Aku ade senaraikan application dan kemudahan yang dapat membantu untuk membantu korang berjimat

WhatsApp
whatsapp




Setahun lepas, kalau aku nak suro orang mesej, cakap 'Weh, pape msg'. Sekarang, dengan kehadiran smartphone ni, bila nak suro orang mesej, cakap 'Weh, pape whatsapp je'. Whatsapp ni application yang paling convenient dan jimat. Sebab hampir semua smartphones support this application. Just ada simpan phone number, bukak whatsapp dah boleh berhubung satu sama lain. Text message, picture, group chat and even boleh anta lokasi kita kat member.






Blackberry Messenger

bbm
Yang ni khas untuk blackberry user. Takleh kongsi dengan other smartphones. Setiap blackberry ada satu unique pin dan kita boleh chat, hantar voicenote, gambar, lagu, dan macam- macam lagi kalo kita ada pin orang lain. Just invite orang lain, dah dalam beberapa saat, dah boleh berhubung. Pelan blackberry Messenger ni special sikit. Tak lain macam internet plan biasa. So, pandai2 pilih mana yang lagi murah.

Twitter

twitter
Senang nak berhubung guna twitter, update status terkini, nak announce something, ataupun nak berhubung dengan ramai orang termasuk yang kita tak kenal. Guna method follow untuk berhubung. Ramailah artis dan celebrity termasuk blogger guna twitter untuk berhubung dengan peminat dan pihak yang follow mereka. 

Haa, sapa sudi, bolehlah follow aku @BenKorrie.





Viber

Viber
Viber ni boleh buat call free, mesej free. Tapi ramai orang pakai untuk call free. Janji ada internet connection. Macam skype on the go lah. Tapi application Viber di platform blackberry belum lagi boleh call, just free mesej je. Masa awal- awal dilancarkan, dalam masa 5 hari je dah sejuta pengguna.


Itu je kot yang aku rasa paling save dan jimat. Nak mesej dengan awek, family, kenalan mahupun orang kat ofis tu, guna application kat atas dah jimat dah kredit. Tak payah nak topup banyak macam dulu . Selamat bersmartphone :)

2 comments:

  1. thank for untuk maklumat berguna.. menjimatkan betul... www.redlomo.com :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.. serius suka tengok blog ni.. saya dah follow kamu.. info yg best2! selamat berkenalan..

    ReplyDelete

macam tulah baru member, tulisan yang membina memang dipuji


Feel free to condemn, just this time

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...