Warung Kopi Klangz: How to be Open Minded

Wednesday 4 May 2011

How to be Open Minded

Apa itu open minded? Mengikut pemahaman aku, open minded itu ialah :



Having an open mind consists of having patience and acceptance of all views no matter how dissimilar to your own that they may be. Each person's opinions are their own and like it or not, having an open mind precludes a person from the chance of trying to hold another person back because their views are different.


Pernah tak korang rasa yang apa yang korang cakap, yang korang bagi cadangan tak diterima walaupun korang rasa apa yang korang fikir tu terbaik. Lepas tu, mungkin korang susah untuk berbincang ataupun menerima pendapat orang lain. Dalam hati mesti cakap, 'Ko ape tau pasal aku?' atau 'Diri sendiri pon tak betul ada hati nak betulkan orang lain'. Kalau korang selalu merasakan perkara yang macam ni, mungkin korang boleh dikategorikan sebagai closed- minded. Bahaya tu! Korang mungkin akan terperangkap dalam dunia ego dan tertutup korang. 


Aku pon bukanlah perfect bab terima pendapat dan nasihat. Lagipun, aku bukan buat statement berdasarkan fakta, tapi more to opinions yang aku dapat dari vantage points yang aku ada. Until someone can prove me wrong, i can always hold on to my opinions. That's me. 






Ok, how to be an open-minded person?


1. Selalulah mintak pendapat dan cadangan dari orang lain. Utarakan pendapat kita sekali, dan try merge kan. Always ingat equation ni. otak x otak = otak kuasa dua. 


2. Dare to face the truth. Mungkin apa yang kita faham selama ni boleh salah sekelip mata. Terima kelemahan diri. 


3. Fahami yang menjadi seorang yang open-minded bukan mengenai bagaimana kita melayan pendapat dan pandangan orang, tetapi bagaimana kita deal dengan diri kita sendiri.


4. Sedar yang pengetahuan, kepercayaan orang adalah dibentuk oleh genetik, personaliti, pengalaman hidup dan latar belakang sejarah yang berbeza. So, memang akan ada perbezaan pendapat berdasarkan sistem- sistem sosial yang berlainan. 


5. Buat kajian. Antara orang yang aku rasa paling terbuka ialah orang yang berdebat. Buat kajian dan pemerhatian mengenai apa yang kita fikirkan. Mengapa, kenapa, bagaimana boleh digunakan. Internet ialah antara open resources yang bagus. Boleh mengembangkan perspektif dan kredibiliti kita. 


6. Pilih perkara yang betul- betul perlu untuk berbalah. Kadangkala, kita takkan paham apa yang orang faham, dan diorang pon takkan paham apa yang kita cuba sampaikan. Mempertahankan apa yang kita percaya dan faham tak memerlukan kita untuk berbalah setiap kali berjumpa


Itu antara cara- cara bagaimana membuka minda supaya boleh menerima pendapat dan idea orang lain. Tapi janganlah terlampau open sampai mengabaikan apa yang sepatutnya dipertahankan. 






Jom bina minda yang sihat!

3 comments:

  1. ekceli, there is a very thin line between being open minded and being over-confident.

    cuba perhatikan betul-betul. dah banyak kan situasi di mana kita berkeras untuk beritahu orang lain yg kita ni open minded dan boleh terima kritikan org lain, tetapi kita akan marah bila idea atau konsep yg kita ketengahkan tu dikritik, mati-matian pertahankan ckp idea kita tu flawless la hape la...

    kita confident, tp pada masa yg sama kita tetap nak cakap yg kita ni open-minded. kalau betul la kita ni confident, kita kena bersedia utk terima kritikan orang lain n get it over with. betul tak?

    eh... ape yg aku bebelkn ni?

    hahaha...

    ReplyDelete
  2. erm.. ade beberape point tu agk stuju la jgk.. :)

    ReplyDelete

macam tulah baru member, tulisan yang membina memang dipuji


Feel free to condemn, just this time

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...