Warung Kopi Klangz: Pengutip Sampah yang menyelamatkan 30 bayi buangan

Monday 30 July 2012

Pengutip Sampah yang menyelamatkan 30 bayi buangan

Seorang wanita telah diangkat menjadi hero apabila kisahnya terpapar di akhbar di China.

Lou Xiaoying

Lou Xiaoying, 88 yang mengalami kegagalan buah pinggang telah menyelamat dan membesarkan 30 bayi yang dibuang di Jinhua, timur Zhejiang di mana tempat dia mencari rezeki dengan mencari bahan untuk dijual di tempat kitar semula. Dia dan suaminya yang telah meninggal dunia 17 tahun lalu telah membesarkan 4 orang kanak- kanak dan memberikan yang selebihnya kepada kawan dan keluarga untuk dijaga.

The whole thing started when I found the first baby, a little girl back in 1972 when I was out collecting rubbish. She was just lying amongst the junk on the street, abandoned. She would have died had we not rescued her and taken her in.
'Watching her grow and become stronger gave us such happiness and I realized I had a real love of caring for children.
'I realized if we had strength enough to collect garbage how could we not recycle something as important as human lives,' she explained.
'These children need love and care. They are all precious human lives. I do not understand how people can leave such a vulnerable baby on the streets.
Tempat Lou Xiaoying bekerja
Lou Xiaoying dan suami


Lou Xiaoying nazak di hospital

Inilah antara kisah wanita berjiwa besar yang hidup di negara China yang sekarang ni penuh dengan kisah2 manusia yang mementingkan diri.

0 buah fikiran:

Post a Comment

macam tulah baru member, tulisan yang membina memang dipuji


Feel free to condemn, just this time

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...