Warung Kopi Klangz: Meleraikan Persoalan PMS

Thursday 25 August 2011

Meleraikan Persoalan PMS

PMS
Pre- Menstrual Syndrome
Sindrom sebelum haid.


Well, PMS ialah tempoh masa seminggu (sepatutnyalah!) sebelum perempuan datang haid. Time tulah perempuan ni semua mengalami kecenderungan untuk sensitif, cepat marah dan macam- macam lg. Ada juga sesetengah perempuan yang mengalami muscle cramp, pening dan macam- macam lagi. Yang bestnya, PMS is just a myth. Penuh dengan andaian dan salah sangka! 




Time kat sekolah menengah dulu, dalam syllabus sains pon takde menyebut tentang PMS ni. Apatah lagi buku- buku perubatan dan sains moden sekarang. PMS sebenarnya didatangkan oleh pemikiran kita sendiri. Seorang doktor akan peka terhadap tubuh badan dan simtom2 penyakit setelah belajar, mereka jadi hyperaware dengan perubahan mood dan fizikal badan. Kita pon sama macam tu jugak. Contoh seorang perempuan beritahu perempuan lain tentang PMS dan simptom2nya. Seminggu sebelum period mesti jadi macam tu, macam ni. So, when it's comes, perempuan tu tengah moody or pening, takpon tengah alami bad hair day (mitos gak), perempuan tu akan beranggapan yang dia sedang PMS. Dia merasa lega bila dapat menyalurkan segala keserabutan dan masalah ke simptom PMS ni. 


'Pening kepalalah, takde moodlah aku arini'
'PMS kot'


PMS ni actually originated from middle ages. Pengamal perubatan diorang time tu pikir yang uterus perempuan ni bersambung ke seluruh badan. SO, bila diorang nak period, kesakitan itu disangka akan menyerang tubuh dan penyebab histeria. 




Hyterectomy = Histeria + uterus. iaitu surgical operation to remove all or part of the uterus


dah jelas? Jadi, dapatlah disimpulkan yang orang time middle age ni percaya yang haid ni boleh membawa kepada histeria yang boleh dikaitkan sebagai perubahan mood, cepat marah dan sensitif. Lawak kan kita boleh ikut semua tu?


Dalam satu article, tertulis 


In the 1970s, a vague cluster of physical and emotional symptoms associated with the days preceding menstruation, including fatigue, headache, irritability, and depression came to be thought of as an illness, and was given the label PMS.”  


tahun 1970, doktor dan ahli psikologi time tu ialah lelaki. Lelaki yang bagi label PMS pada perempuan. Jadi, clearlah bahawa PMS ni hanyalah situasi yang direka dan tidak lebih dari tu.




Soalan last, siapa yang rasa- rasa tengah PMS lagi?

0 buah fikiran:

Post a Comment

macam tulah baru member, tulisan yang membina memang dipuji


Feel free to condemn, just this time

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...